Adam Clendening

Sä puhut nyt kyllä aivan eri asioista. Se että pelaa änärissä venäläisten kanssa ei haittaa yhtään. Jos lähdet taas täysin omasta halusta venäjälle pelaamaan heidän omaa sarjaa vaikka tiedät maailman tilanteen niin olet ahne ihmispaska.

Täysin eri asiat juu, ja siis ennen kaikkea siksi, että KHL:n taustat ovat mitä ovat. Ei ole mitenkään liioiteltua puhua propaganda- tai vaikka veriliigasta. Sen edustaminen ja sieltä palkkansa saaminen on täysin moraalitonta, enkä oikein ymmärrä, miten tätä kukaan voi rinnastaa siihen, että työskentelee muualla maailmassa Venäjän kansalaisten kanssa.

Täysin eri asiat juu, ja siis ennen kaikkea siksi, että KHL:n taustat ovat mitä ovat. Ei ole mitenkään liioiteltua puhua propaganda- tai vaikka veriliigasta. Sen edustaminen ja sieltä palkkansa saaminen on täysin moraalitonta, enkä oikein ymmärrä, miten tätä kukaan voi rinnastaa siihen, että työskentelee muualla maailmassa Venäjän kansalaisten kanssa.
En minä nyt suoraan rinnastakkaan, kunhan pohdin asiaa eri kulmista.

Mutta mutta .. entä jos vaikka Ilvekseen tulisi venäläinen pelaaja. Olisiko tämä kaikille ok ?

Tässä on vielä sekin pointti ( esim. NHL:ssä pelaavat venäläiset ), että emme voi kaikkia leimata. Ei siinäkään maassa kaikki edes hyväksy Venäjän toimia, mutta olosuhteiden pakostakin ovat hiljaa asiassa.

Viimeksi muokattu:

Mutta mutta .. entä jos vaikka Ilvekseen tulisi venäläinen pelaaja. Olisiko tämä kaikille ok ?

Sehän riippuu siitä venäläisestä. Ensinnäkin harvoin kukaan sille kansalaisuudelleen mitään mahtaa. Toisekseen riippuu hyvin pitkälti siitä onko samaa mieltä kuin esim: Venäjän NHL-pelaaja lataa kovat madonluvut Putinille ja Venäjälle: "Lähetämme nuoret kuolemaan"

Kyllä minä ainakin pidän Pulkkisen touhuja pahempina kuin yksittäistä venäläistä kenellä ei ole välttämättä vaihtoehtoja. Tai sitä, että pelkää läheistensä puolesta mahdollisia kostoja, jos kommentoi Putinia vastaan.

Viimeksi muokattu:

Tässä on vielä sekin pointti ( esim. NHL:ssä pelaavat venäläiset ), että emme voi kaikkia leimata. Ei siinäkään maassa kaikki edes hyväksy Venäjän toimia, mutta olosuhteiden pakostakin ovat hiljaa asiassa.

Boldattuun: ei tietenkään olisi. Se olisi seuralta aivan uskomaton perseily, jota ei voisi hyväksyä mitenkään. (Sellaista ei onneksi ole tapahtumassa). Mutta ei tällä ole enää juuri mitään tekemistä alkuperäisen asian kanssa.

Rinnastit suoraan tai et, niin tässä täytyy tehdä nyt todella selkeä ero näihin asioihin. Jos verrataan tätä johonkin muuhun kuvitteelliseen alaan, niin kysymys on sama kuin, että lähtisitkö Venäjälle työskentelemään Putinin rahoittamaan ja tukemaan (ja Putinia tukevaan) projektiin vai jonnekin muualle maailmaan yritykseen, joka palkkaa myös Venäjän kansalaisia. Nämä arvovalinnat ovat kyllä todella kaukana toisistaan, ja itse asiassa jääkiekossa tämä vielä korostuu, kun julkinen ammatti, jossa olet omasta tahdostasi omalla nimelläsi, kasvoillasi ja työpanoksellasi edustamassa paskasankoa.

Eikä sillä, ettenkö kunnioittaisi ihmistä, joka menisi boikotissaan niinkin pitkälle, ettei pelaisi yhdessäkään sarjassa, joka palkkaa venäläisiä, mutta sellaista on vaikea lähteä vaatimaan.

Takaisin