• Moro! Perinteinen Ilvesfoorumin kevätveikkaus järjestetään nyt jo kymmenettä kertaa. Suuren suosion saavuttanut veikkaus järjestetään omassa osiossaan täällä. Kaikki joukolla mukaan, ja veikkausonnea!

Ilveksen kannattajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marko
  • Alkaa Alkaa
Oletan, että siinä haetaan ihan sitä samaa kuin huudoilla "Mouhot vittuun". Maksimaalista vitutusta vastustajalle.
Yllätys etten oikein ole saanut kunnollista vastausta. Aiheuttaisi ihan liikaa kognitiivista dissonanssia olla sitä mieltä, ettei siinä ole mitään vikaa jos tekee apinaääniä tummaihoisille pelaajille. Siispä on paljon helpompaa yksinkertaisesti esittää että ne äänet joita tehdään juuri rikkeen tehneelle vastustajan pelaajalle, ja jotka kuulostaa ihan apinalta, ei oikeasti edes ole apinaääniä. Eipä siinä sen kummempaa.

Siis mitä nyt taas. Tuo "jungle noise" on ehkä maailman tunnetuin urheilukatsomoiden rasistisen häirinnän muoto. Lienee aika päivänselvää, yhdistetäänkö se rasismiin vai johonkin tamperelaisen lätkäjengin kannattajakatsomon "perinteisiin".

(ja siis joo tiedän kyllä että tuota ölinää on pidetty vuosikausia ihan kaikissa jäähytilanteissa)

Yllätys etten oikein ole saanut kunnollista vastausta. Aiheuttaisi ihan liikaa kognitiivista dissonanssia olla sitä mieltä, ettei siinä ole mitään vikaa jos tekee apinaääniä tummaihoisille pelaajille. Siispä on paljon helpompaa yksinkertaisesti esittää että ne äänet joita tehdään juuri rikkeen tehneelle vastustajan pelaajalle, ja jotka kuulostaa ihan apinalta, ei oikeasti edes ole apinaääniä. Eipä siinä sen kummempaa.
Sinä siis katsot ihmisestä ensin ihonvärin? Minusta olisi kummallista jos joku tekee ääniä valkoiselle mutta ei tummalle pelaajalle. Minusta sinä juuri itse samaistat tumman ihonvärin apinoihin. Ihan turha mussuttaa mistään kognitiivisesta dissonanssista jos itse kannattaa epätasa-arvoa. Miksi pitäisi jotenkin varoa huutelemasta tummille siinä kuin valkoisille? Eikö se ole juurikin rasistista? Vai haetko hyvesignaalipisteitä täältä?
Eikö kaikkia ihmisiä pitäisi kohdella samoin väristä riippumatta?

Tuli vaan mieleen miksei vanhalla kunnon "Sika" -huudolla saatella vastustajat jäähyaitioon. Eihän se toki aivan kosher ole sekään.

Edit:
Ja eiköhän eteenpäin taivutettuna koko kädellä osoitellen täyteen ääneen karjutulla "Sika!"-huudolla saa ilmaistua enemmän tunneita kuin millään apinaölinällä. Nih.
Ja voipi olla, että siihen on myös helpompi saada mukaan isompi osa katsomoa.

Viimeksi muokattu:
Miksi pitäisi jotenkin varoa huutelemasta tummille siinä kuin valkoisille? Eikö se ole juurikin rasistista? Vai haetko hyvesignaalipisteitä täältä?

En nyt todellakaan väitä että teidän katsomossa oltaisiin tehty jotakin rasistista, koska näin asia ei varmastikaan ole. Mutta tuollainen "värisokeus" monesti yhdistetään virheellisesti rasismin vastaiseen toimintaan. Oikeasti vähemmistöihin tahattomastikin kohdistuvien äänten ja eleiden kohdalla pitäisi osata tulkita, miten heidän vähemmistöasemansa saattaa vaikuttaa eroavasti tuollaisten asioiden kokemiseen todellisuudessa.

Sinä siis katsot ihmisestä ensin ihonvärin? Minusta olisi kummallista jos joku tekee ääniä valkoiselle mutta ei tummalle pelaajalle. Minusta sinä juuri itse samaistat tumman ihonvärin apinoihin. Ihan turha mussuttaa mistään kognitiivisesta dissonanssista jos itse kannattaa epätasa-arvoa. Miksi pitäisi jotenkin varoa huutelemasta tummille siinä kuin valkoisille? Eikö se ole juurikin rasistista? Vai haetko hyvesignaalipisteitä täältä?
Mun on oikeastaan ihan turha ruveta vääntämään asiasta, koska joko yrität esittää olevasi, tai sitten oikeasti vain olet ihan vitun kujalla. Molemmat vaihtoehdot ovat sellaisia, ettei sinun kanssa kannattaisi tästä edes keskustella, ja tiedän kyllä kumpi niistä vaihtoehdoista pitää paikkansa.

Silti: kuten sinulle jo vastattiinkin, yhdistän tumman ihonvärin apinoihin siksi, että se on varmaan maailman yleisin rasismin muoto tummaihoisia kohtaan. Ei pelkästään urheilukatsomoissa, mutta varsinkin siellä. Jos käytät n. 10 sekuntia internetselaimesi hakukoneen käyttämiseen, niin löydät sieltä enemmän uutisia kuin jaksat lukea porttikielloista ja sakoista mitä tästä ihan samasta eleestä on langetettu ja langetetaan jatkuvasti. Se on valitettava sivujuonne, että tämä "hieno" tamperelainen kiekkoperinne nyt tuli syyttä yhdistettyä siihen, mutta täytyy elää joko siirtolohkareen alla tai olla ihan aidosti tyhmä jos ei ymmärrä miksi se näyttää helvetin pahalta jos tummaihoiselle kohdistaa apinaölinää. Sillä ei ole siinä kohtaa oikeastaan mitään väliä tekeekö sitä tasapuolisesti kaikille.
Ei saatana, tää oli nyt kyllä ihan maailmaa mullistava keksintö. No mites olisi, jos yhtään ketään ei haukuttaisi apinaksi? Mun mielestä apinaölinän tekeminen ihan minkäväriselle ihmiselle tahansa aiheuttaa lähinnä myötähäpeää. Ja aika varmaksi voisin väittää, että kenenkään pelaajan ihon alle se ei mene.

Mun on oikeastaan ihan turha ruveta vääntämään asiasta, koska joko yrität esittää olevasi, tai sitten oikeasti vain olet ihan vitun kujalla. Molemmat vaihtoehdot ovat sellaisia, ettei sinun kanssa kannattaisi tästä edes keskustella, ja tiedän kyllä kumpi niistä vaihtoehdoista pitää paikkansa.
Vaikuttaa enemmän valitettavan yleiseltä (ja huonolta sekä riitaa lietsovalta) argumentaatiotavalta, jossa tahallaan esittäydytään tyhmäksi ja tietämättömäksi siirtäen todistustaakkaa vastaanottajalle pyrkimyksenä päästä johonkin gotcha-hetkeen sen sijaan, että itse tuotaisiin mitään tähdellistä keskusteluun.

Takaisin