• Moro! Perinteinen Ilvesfoorumin kevätveikkaus järjestetään nyt jo kymmenettä kertaa. Suuren suosion saavuttanut veikkaus järjestetään omassa osiossaan täällä. Kaikki joukolla mukaan, ja veikkausonnea!

Ilves Playoffeissa Kaudella 2025-2026 - Kalavelat maksuun

Harmi ettei vuoden takaisia pysty oikein tarkistamaan että mikä oli KalPan kerroin vuosi sitten 0-2 tilanteessa. Toki nuo KalPa-sarjan pelit olivat aika -keleesti tiukempia otatuksia vs. nyt.
Joo, en mäkään tarkkaan muista.

Nyt Ilvekselle laskettu välierään 78% ja mestaruuteen 56%.

Tämä tarkoittaa, että tässä vaiheessa Ilves on laskettu mahdolliseen finaaliin 72% suosikiksi.

Jos aletaan tähän, niin hävitään tää sarja vielä. Nyt hiljaa kaikki ja katsotaan miten käy. Karma käy aina.

Miten toi karma toimii? Mietin, että kun varmaan kaikkien välieräjoukkueiden kannattajista löytyy niitä, jotka ovat jossain vaiheessa nyt uskoneet mestaruuteen ja ehkä kirjoittaneetkin jotain kovin luottavaista ja vähintään ajatelleet, niin miten se karman kohde valitaan?

Äkkiseltään tuntuu kovin itsekeskeiseltä ajatukselta, että juuri me olisimme se, johon karma keskittyy: jonka se tuomitsee tai pelastaa. Tulee vähän mieleen uskontojen epäloogisuus aate- ja yksilötasolla :D

Miten toi karma toimii? Mietin, että kun varmaan kaikkien välieräjoukkueiden kannattajista löytyy niitä, jotka ovat jossain vaiheessa nyt uskoneet mestaruuteen ja ehkä kirjoittaneetkin jotain kovin luottavaista ja vähintään ajatelleet, niin miten se karman kohde valitaan?

Äkkiseltään tuntuu kovin itsekeskeiseltä ajatukselta, että juuri me olisimme se, johon karma keskittyy: jonka se tuomitsee tai pelastaa. Tulee vähän mieleen uskontojen epäloogisuus aate- ja yksilötasolla :D
Tarkoitin, jos nyt aletaan oleen jo ”voittajia” niin nopeasti tilanteet kääntyy. Ehkä oli väärään viestiin vastattu, mutta sitä tarkoitin.

Tarkoitin, jos nyt aletaan oleen jo ”voittajia” niin nopeasti tilanteet kääntyy. Ehkä oli väärään viestiin vastattu, mutta sitä tarkoitin.

No vähän vain hassuttelin ajatuksella, ei sen kummempaa. Mä en tosiaan usko, että mikään on meidän foorumitekemisestämme kiinni, mutta se on tietysti selvää, että todella kaukana mistään mestaruudesta vielä ollaan ja käynnissä olevakin sarja voi pian olla vaikka tasan.

Nautitaan kuitenkin joka hetkestä, eikä vain pelätä menettämistä. Mä oon aina ajatellut niin, että niitä hetkiä joista on jo nauttinut, ei mikään enää pois vie, vaikka tulevaisuus olisi huono. Samasta syystä jokainen runkosarjavoittokin on nautinto, vaikka vielä vähemmän silloin on mitään jaettu kuin nyt. Tätäkään hetkeä, jolloin johdettiin kaudella 25-26 Tapparaa välierissä 2-0 ei juuri tasan tällaisena tule enää koskaan eteen. Kaikki irti siis!

Viimeksi muokattu:
No vähän vain hassuttelin ajatuksella, ei sen kummempaa. Mä en tosiaan usko, että mikään on meidän tekemisestämme kiinni, mutta se on tietysti selvää, että todella kaukana mistään mestaruudesta vielä ollaan ja käynnissä olevakin sarja voi pian olla vaikka tasan.

Nautitaan kuitenkin joka hetkestä, eikä vain pelätä menettämistä. Mä oon aina ajatellut niin, että niitä hetkiä joista on jo nauttinut, ei mikään enää pois vie, vaikka tulevaisuus olisi huono. Samasta syystä jokainen runkosarjavoittokin on nautinto, vaikka vielä vähemmän silloin on mitään jaettu kuin nyt. Tätäkään hetkeä, jolloin johdettiin kaudella 25-26 Tapparaa välierissä 2-0 ei juuri tasan tällaisena tule enää koskaan eteen. Kaikki irti siis!
Joo. Itse olen sellainen, että ajattelen kaiken aina huonoimman lopputuloksen kautta. Pitäisi opetella nauttimaan ja elämään hetkessä. :D

Pakkohan Tapparan on laittaa Heljanko maalille huomenna. "Liigan parhaan maalivahdin" kautta he voittavat jos voittavat.
Vaikee päätös mouhoilla edessä.

Heljankoa ei mielestäni maaleista oikein syyttääkään voi mutta ei silti oikein luottamusta herättävältä näyttänyt. Ja ei omaa kovin hyvää recordia paikallispeleistä.

Sitten taas Metsola, eikös Ilves Ratisen johdolla viime vuonna ampunut reikäjuustoa erityisesti viimeisessä pelissä? Vai muistanko ihan väärin.

Joka tapauksessa, toivotaan että tekevät väärän ratkaisun. Voi toki olla että se on ihan sama kenet laittavat tolppien väliin jos Ilves jatkaa tuossa flowssa.

Sitten taas Metsola, eikös Ilves Ratisen johdolla viime vuonna ampunut reikäjuustoa erityisesti viimeisessä pelissä? Vai muistanko ihan väärin.
'

Lindbergillä Tappara aloitti, mutta kesken ensimmäisen pelin vaihtoivat Metsolaan, joka pelasi toisen ottelun kokonaan. Kolmanteen vaihtoivat taas Lindbergin, mutta viimeisen aloittivat Metsolalla, joka taas siinä ottelussa vaihdettiin loppupuolella Lindbergiin :D

Minulla ei ole oikeastaan missään vaiheessa kauden mittaan ollut sellaista tunnetta, että Ilves taistelisi mestaruudesta.

Ehkä se oli tuo shokeeraava alkukausi, joka jätti sen verran traumoja. Koko ajan on hyvistä tuloksistakin huolimatta tuntunut siltä, että ei tästä mitään tule.

Nyt taidetaan kuitenkin olla Ilveksen uuden tulemisen jälkeen lähimpänä tätä tilannetta, kun välieräsarja on tilanteessa 2-0. TPS:ää vastaan taidettiin sarjaa johtaa 1-0, jonka jälkeen se pari ikävä kyllä kääntyi väärille raiteille.

Jos on aiempina keväinä odotukset olleet korkealla, niin tänä vuonna olen nähnyt Ilveksen enemmän mustana hevosena.

Aiempina keväinä pelaamisen taso ei ole noussut pudotuspeleihin, vaan tilanne on usein ollut jopa päinvastoin. Eli vähän sellaista Toronto Maple Leafsin ja Carolinan meininkiä, jos rapakon takaiseen haluaa verrata.

Nyt kuitenkin näyttää päinvastaiselta. KalPa-sarjaa, jos katsoo, niin sarjan tultua tasatilanteeseen, näytti siltä, että Ilves voi jopa hävitä tuon parin ihan puhtaasti erikoistilannepelaamiseen.

Sen jälkeen suorastaan katastrofaalisen huono alivoima saatiin kuitenkin kuntoon ja tämä osa-alue on ollut sitä yhtä KalPan lohtuosumaa lukuun ottamatta todella hyvällä tasolla. Suorastaan järkyttävän hyvällä, jos muistelee sitä, kuinka huonoa av on ollut koko kauden ajan.

Myös yksilötasolla on nähty paljon fénixlinnun kaltaisia heräämisiä. Esimerkiksi Toni Utunen on nostanut tasoaan kovasti siitä KalPa-sarjan puolivälistä, jossa tilalle huudettiin ihan perustellusti nuorta Soinia. Samankaltainen muutos on nähty esimerkiksi Samuli Ratisen kohdalla.

Sitten on myös tällaisia esimerkkejä kuin Otto Latvala, johon melkeinpä kaikki meistä ovat vähintään ajoittain olleet pettyneitä kauden mittaan. Aika hienoa kevättä pelaa jättiläinen tällä hetkellä. Yksi iso virhe tuli KalPaa vastaan, mutta muuten on ollut pelin ytimessä. Osas tällä hetkellä käyttää kokoaan eikä myöskään provosoidu, vaikka vastustajat sitä usein yrittävätkin.

Toinen esimerkki on sitten Pavlat. Muistan jonkun kirjoittaneen Pavlatin viimeisen runkosarjapelin (olikohan Lukkoa vastaan) jälkeen, että toivottavasti oli viimeinen peli Ilveksen maalilla. Aika komeasti on tshekki koonnut itsensä jälleen pudotuspeleihin, etenkin kun huomioidaan se, että otteet olivat tällä kaudella käytännössä läpi koko runkosarjan ailahtelevia, vaikka Armaliksen kanssa vastuun jakaminen ja keskinäinen kilpailu sitä yleistasoa nostivatkin.

Kärkipelaajat ovat Ilvekseltä aika usein kadonneet kevään aikana. Kaikki muistamme hyvin mm. sellaiset nimet kuin Oula Palve, Sami Niku, Aku Räty jne. Lukas Jasekille varmasti povailtiin jotain vastaavaa ilmiötä, mutta hyvinhän tuo on mennyt. Jopa niin hyvin, että Mäntykiven ketjulta ei ole tarvittu ihmeitä tähän mennessä. Näitä saatiin kunnolla vasta kevään kahdeksannessa ottelussa.

En tiedä, mihin asti Ilveksellä tänä keväänä riittää, mutta sen perusteella, mitä olen pelejä nähnyt, on eväät mestaruuteen paljon paremmat kuin aiempina keväinä.

Takaisin