Larppa
Rivipelaaja
Niin, kuinka paljon se sitten euromääräisistä budjeteista kertoo, vaikea sanoa. Mutta ainakin tarkan markan ajatusmallista. Varmasti tässä on lähihistorian painoa. Toisaalta vihkoonhan esimerkiksi Turussa on vedelty taloudellisesti vuosia ja mesenaatit kuitanneet tappiot. Homma toimii tasan niin kauan kun rahakukkaron nyörit ovat auki. Itse pidän tästä meidän tavasta toimia huomattavasti enemmän.Vaikea uskoa myöskään Ilveksen olevan kovin vahvoilla näiden kotimaisten parhaassa iässä olevien pelaajien kanssa jotka ovat valmiita tekemään pitkän sopimuksen Liigaan. Tappara tai Kärpät voi maksaa aika hyvin Jesper Mattilalle ja toivoa että 3-vuoden sopimuksen aikana hänestä kasvaa heille ykkösparin puolustaja. Mikäli ei kasva ja hän sattuukin pelaamaan kakkosparissa koko 3 vuotta niin se ei heille ole iso asia, sitten ostetaan uusi kärkipakki. Toki osittain samaa voi sanoa Ilveksestä mutta virhemarginaali on Ilveksessä aika paljon pienempi.
Ehkä tuo kertoo Ilveksen budjetista jotain vertailussa Kärppiä tai Tapparaa vastaan että Ilvekselle jää luu käteen pelaajan kuin pelaajan kohdalla jokaisena kesänä. Kauden keskellä hankinnoissa Ilves taas pärjää suhteessa hyvin koska budjettia on mahdollista kauden aikana venyttää kun alkaa näyttää varmalta että joukkue tulee pudotuspeleissä pelaamaan.
Se mitä itse olen pohtinut, että kuinka paljon meidän kotoinen Liigakiakko on harrastelua omistajilleen vai onko tavoitteena tehdä kannattavaa bisnestä ja maksaa osinkoa. Kun osakeyhtiölakikin velvoittaa pyrkimään voittoon. Mikähän Ilveksen strategia on verrattuna muihin? Pyritäänkö isompaan vai pienempään tulokseen? Johonkinhan pelaajabudjettikin suhteutetaan.