Päätuomari Oliver Reitalan antama punainen kortti muutti HJK:n ja Ilveksen välisen huippuottelun kulun. Reitala kertoo nyt itse, mikä johti väärään tuomioon.
www.hs.fi
"Reitala kertoo nyt itse, mikä johti väärään tuomioon."
Onko jollain tota plussatilausta?
Tässä jutusta Reitalan osuus:
”Tilanteessa Ilves-pelaaja laukaisi pallon päin HJK:n pelaajaa, josta pallo kimposi minuun. Siinä hetkessä piti tehdä päätös siitä, annanko pelin jatkua vai jatketaanko peliä erotuomaripallolla. Jos pallon hallinta vaihtuu, silloin peli pitää katkaista ja jatkaa erotuomaripallolla. Tässä tulkitsin, että pallon hallinta ei vaihdu, kun pallo tulee HJK:n
pelaajasta ja päätyy HJK:n pelaajalle”, Reitala sanoo.
”Varmaan jalkapallosäännöt ovat osin laveat siksi, että ne jättävät varaa pelin hengen mukaisille tulkinnoille. Tässä tilanteessa pelin hengen mukainen ratkaisu olisi laittaa peli poikki. Se olisi ollut ratkaisu, joka olisi varmasti kelvannut kaikille.”
”Olin todella lähellä siinä tilanteessa, minkä takia se varmasti menikin väärin. Hahmotin sen, että Veteli taklasi napit edellä jalkaan. Osumakohdan hahmotin viisi tai kymmenen senttiä ylemmäksi. Näin nilkan taittumisen. Videolta jälkikäteen katsottuna voi nähdä, että taklaus osui kenkään. HJK:n pelaajalla oli jalka ilmassa, mikä vähentää loukkaantumisriskiä”, Reitala sanoo jälkiviisaasti.
”Se oli rapea taklaus, mutta oikea tuomio olisi ollut keltainen kortti.”
”Ilmoitin Palloliitolle, että pidän ratkaisuani vääränä ja puollan Vetelin pelikiellon poistamista. Toivon asialle pikaista ratkaisua, että Ilves saa Vetelin käyttöönsä heti seuraavassa ottelussa.”
Ottelun jälkeen Reitala puhui tilanteesta Ilveksen kakkosvalmentajan Pasi Tuutin kanssa. Reitala pahoitteli myös Vetelille huonoa ratkaisuaan.
”Tiedän, että pahoittelu ei hirveästi lämmitä, mutta se on kuitenkin kohteliasta. Tänään puhuin vielä päävalmentaja Joonas Rantasen ja Tuutin kanssa ja pahoittelin asiaa.”
Maanantai-iltana sosiaalisessa mediassa huomautettiin, että Reitala on tuominnut tällä kaudella neljä HJK:n ottelua ja tuominnut niissä kaikissa HJK:n vastustajille punaisen kortin.
Yksi niistä punaisista tuli HJK–VPS-ottelussa kahden keltaisen jälkeen VPS:n pelaajalle, eikä niissä tuomioissa ollut valittamista.
”Jokainen voi käydä katsomassa ne kolme aiempaa punaista korttia ja miettiä, onko asioilla jotain yhteyttä.”
Lainaus päättyy. Loppuun mun oma kommentti:
Oli totuus mikä hyvänsä, en vittu anna anteeksi enkä unohda tätä. Meiltä vietiin jo 1 mestaruus tuomaripelillä. Koska tää saatana oikein loppuu?!