Heikko alkukausi kokonaisuudessaan, mutta kahdessa viime liigapelissä olen ollut näkevinäni jo jotain elon merkkejä. Espoota vastaan oli edesauttamassa kolmen maalin syntymisessä:
1-0 maali ylivoimalla tuli Engbergin hankkimasta jäähystä. Siinä oli hyvä hyökkäysalueen hyökkäyspeli lähdössä käyntiin, vahva suoja laitojen lähellä ja kiinnipidolla Engberg pysähdyksiin. Tämä oli Engbergin 4. hankittu yv tällä kaudella. Tällä vauhdilla niitä tulisi runkosarjan loppuun mennessä 14 kpl, mikä olisi aika hyvä määrä tuon roolin pelaajalle.
2-0 maalissa tajusi jättää kiekon hyvään vauhtiin Svejkovskylle. Syöttöpiste tästä, mutta plussamerkintä meni karsean ottelun pelanneelle Heikkiselle.
4-3 maali on pitkä hyökkäysalueen hyökkäyspeli, joka alkaa Engbergin itse heittämästä kelvollisesti ajoitetusta päätykiekosta. Vaihdossa myöhemmin Engbergiltä hyvää suojaamista päädyssä ja kollektiivisella tasolla hyvää jatkopaineistamista ja tukipelaamista 2v1 tilanteineen ja esim. Ratisen hienosti tekemällä tilan luonnilla Jasek-Török maalisyötössä. Engberg ei ollut jäällä maalin syntyaikaan, mutta noudatti kuitenkin sitä ohjetta, että jos et tee itse maalia, niin jätä kiekko parempaan paikkaan seuraavalle porukalle. Tällaisella pelaamisella osaltaan synnytetään jatkumoja ja parempaa pelin virtausta.
Kahteen viime peliin hyökkääjien corsikakkonen tilastoissa. Ollut 25 kertaa jäällä Ilveksen laukauksen aikaan ja omiin muistiinpanoihin olen löytänyt 18 kutia, joissa Engberg on tehnyt "jotain hyvää" laukauksen eteen. Eilen varsinkin oli joitain avainsyöttöjä vetoihin, kontrolloituja sisäänvientejä ja kiekon suojaamista laitojen lähettyvillä useaan otteeseen. Jukureita vastaan lukuisia hyviä riistoja ja maskipelaamista. Pahoja paikkoja omiin Mobututun kirjoissa 1-2 kpl kahteen viime peliin.
Borgin kanssa löytänyt nyt hyvää kemiaa, mutta fysiikkaansa kanssa piiputtava pappa-Palola ei välttämättä ihan optimikundi noiden kahden rinnalle ole. Vaikeuksia oli Opalla kiekossa pysymisessä eilen. Näistä tuli joko heppoisia kaukolaukausräiskimisiä tai jopa vaarallisia menetyksiä, joista pari transitiota omiin. Parempaa jaksamista ja/tai kiekollisuutta voisi kaivata tuo kaksikko vierelleen.
Alkukauden pimeimpinä hetkinä silmiin pisti harvinaisen louhikkoinen kiekonkäsittely - mitään Raipea en odottanutkaan, mutta ihan keskiverto kolmosen kaveriin verrtattuna aika hirveältä näytti. Pahin esimerkki oli tästä varmaan se Helsingin nöyryytyksessä tullut maali, joka lähti tuollaisesta. Useampi hukattu 2v1 löytyy myös kirjoista. Myös alivoimalla rooli jäänyt aika pieneksi ja esim. viimeiseen 5 peliin av-aika on ollut prosentuaalisesti välillä 0-19.
Katsotaan, että jääkö pienoinen piristyminen vain suonenvedoksi, vai onko jyvä löytymässä paremmin. Nämä kaksi peliä oli nyt kuitenkin kutakuinkin ensimmäinen kerta, kun pystyi vetämään kaksi positiivista peliä putkeen ja oli nyt enemmän sitä, mitä alunperinkin Engbergiltä enemmän odotin.