Timo Koskela - Ilveksen urheilujohtaja

Olen esihenkilönä ollut paljonkin tekemisissä alaisteni kanssa myös muissa kuin työn merkeissä. Ei tämä ole koskaan aiheuttanut ongelnia, kun ymmärretään työroolit.

Muussa organisaatiossa nämä tällaiset välit kyllä koetaan aina mutkikkaiksi vaikka siinä tilanteessa oleva esimies väittäisi mitä. Hyvistä väleistä on kuitenkin vielä matkaa yhteisiin bisneksiin, siinä raja ylitetään kyllä.

Jos tuo näkyy negatiivisesti firman johtamiseen, niin hallituksen pitää puuttua asiaan.

Koita nyt ymmärtää jo asia. Timo Koskela ja Risto Jalo voi johtajina nousta aivan paskoiksi näissä foorumikeskusteluissa. Sitten kun mennään sinne reaalimaailman tasolle, niin hallitushan nämä asiat siunaa. Heidän vastuullaan on päättää ketkä operatiivista valtaa käyttää ja millä suurilla linjoilla vaikkapa pelaajahankintoja tehdään.

Kyllä, ymmärrän tämän toimintaketjun hyvin.

Kysyin myös (eri lähteestä) @Mestaruusjuna tekstiin liittyen, että oliko Eemelin ja Tillun välillä jotain, ja lähtikö Eemeli Ilveksestä osin siitä syystä, ettei saanut arvonsa mukaisia tarjouksia täältä, niin vastaus oli, että ei ole koskaan kuullut mitään sellaista ja että Eemeli lähti, koska sai Ruotsista "älyttömän tarjouksen".

Tässä lähteenä tällekin foorumille kirjoitellut henkilö, jolla aika kova recordi myös julkisissa jutuissaan ja vielä korostetusti Eemeliä koskien.

Eli voidaan unohtaa, että Eemeli voisi pelata täällä vieläkin, jos ja jos...

Kuka tämä lähde on? Olisi kiva, jos tällaista heitellään niin tietää tarkkaan kuka tämä mystinen lähde on jollekka aina soitat, kun keskustelu lähtee sun mielipiteistä eriävälle polulle. Nimiä pöytään, nyt heti?

Olen esihenkilönä ollut paljonkin tekemisissä alaisteni kanssa myös muissa kuin työn merkeissä. Ei tämä ole koskaan aiheuttanut ongelnia, kun ymmärretään työroolit.
On hieman eri asia ystävystyä ja hengata työkavereiden kanssa kuin viritellä sivubisneksiä.

Kuka tämä lähde on? Olisi kiva, jos tällaista heitellään niin tietää tarkkaan kuka tämä mystinen lähde on jollekka aina soitat, kun keskustelu lähtee sun mielipiteistä eriävälle polulle. Nimiä pöytään, nyt heti?

Tällä foorumilla on yksityisviestit, joiden avulla voi olla yhteydessä käyttäjiin, joten se nimeä ei välttämättä tarvitse tietää pitääkseen yhteyttä. On täällä useampikin käyttäjä, joiden kanssa tulee juteltua myös sitä kautta. Tässä tapauksessa mulla on lupa kirjoittaa tänne, mitä on sanonut. Moni varmaan osaa noista päätellä, mistä käyttäjästä kyse, mutta voin kyllä ylläpidolle laittaa lähteestä viestin, niin voivat vahvistaa sitten, että on todella hyvä maine täällä.

Ja tämä nyt koskien mm. tuota Eemelin asiaa. En mä kaikkia tietojani yhdestä ja samasta osoitteesta saa.

Tällä foorumilla on yksityisviestit, joiden avulla voi olla yhteydessä käyttäjiin, joten se nimeä ei välttämättä tarvitse tietää pitääkseen yhteyttä. On täällä useampikin käyttäjä, joiden kanssa tulee juteltua myös sitä kautta. Tässä tapauksessa mulla on lupa kirjoittaa kirjoittaa tänne, mitä on sanonut. Moni varmaan osaa noista päätellä, mistä käyttäjästä kyse, mutta voin kyllä ylläpidolle laittaa lähteestä viestin, niin voivat vahvistaa sitten, että on todella hyvä maine täällä.

Ja tämä nyt koskien mm. tuota Eemelin asiaa. En mä kaikkia tietojani yhdestä ja samasta osoitteesta saa.
Tässä on luottoluokitus kyllä kohdallaan, sitä ei tarvitse huolehtia.

Tällä foorumilla on yksityisviestit, joiden avulla voi olla yhteydessä käyttäjiin, joten se nimeä ei välttämättä tarvitse tietää pitääkseen yhteyttä. On täällä useampikin käyttäjä, joiden kanssa tulee juteltua myös sitä kautta. Tässä tapauksessa mulla on lupa kirjoittaa tänne, mitä on sanonut. Moni varmaan osaa noista päätellä, mistä käyttäjästä kyse, mutta voin kyllä ylläpidolle laittaa lähteestä viestin, niin voivat vahvistaa sitten, että on todella hyvä maine täällä.

Kaikki nimet vaan pöytään, samaa vaaditaan kaikilta muiltakin. Sulla näitä nyt eniten on, niin saadaan pöytä puhdistettua.

Vahvistettu on ja itselläni on 100% luotto että paikkansa pitää.

Kaikki nimet vaan pöytään, samaa vaaditaan kaikilta muiltakin. Sulla näitä nyt eniten on, niin saadaan pöytä puhdistettua.

Mä pelaan niillä säännöillä, joita foorumin ylläpito edellyttää. Jos tämä oli sulta viittaus siihen, että joiltakin muiltakin on vaadittu nimiä, niin huomaa, että minä tai ylläpito ei ole niitä vaatinut, vaikka mä oon juttuja mm. omiin lähteisiini vedoten kyseenalaistanut. On ihan hullu ajatus, että tänne alettaisiin syöttää esim. keskusteluissa esiintyneiden henkilöiden lähipiirin(täysin sivullisia) henkilöllisyyksiä. Mullakin on yhteen asiaan ollut tässä keskustelussa tällainen lähde, muuten sitten tuo nimimerkki, josta @reiska ja @Vovlo tuossa jo ehtivätkin kuittaamaan.

Joka kerta, kun ylläpito vaatii, mä voin heille privaatisti lähteeni kertoa.

On hieman eri asia ystävystyä ja hengata työkavereiden kanssa kuin viritellä sivubisneksiä.

On, se on vielä ihan eri asia. Mutta ei tuota El Reinon kuvailemaa läheistä kaveruuttakaan oikeasti missä muussa kuin jossain nyrkkipajassa nähdä hyvänä asiana (ja sielläkin vain väärin tekevän esimiehen omissa silmissä). Tuota käydään ihan jokaisessa johtaja ja esimieskoulutuksessa kuinka se mutkistaa asioita ja aiheuttaa katkeruutta työryhmässä.

Taitaa olla yhtä mystisiä nämä 200 000 euron ulkit kuin nämä hallituksen jäsenet, jotka kertoilevat firman sisäisistä asioista foorumisteille.

Mihin helvettiin se 3,2milliä sitten menee, jos ei kerran makseta? Vai onko sitten vaan tuota huppauuno-osastoa niin paljon, jolle maksetaan se joku "170.000€", joka ei näy verotiedoissa jos rahastoit.

Mä pelaan niillä säännöillä, joita foorumin ylläpito edellyttää. Jos tämä oli sulta viittaus siihen, että joiltakin muiltakin on vaadittu nimiä, niin huomaa, että minä tai ylläpito ei ole niitä vaatinut, vaikka mä oon juttuja mm. omiin lähteisiini vedoten kyseenalaistanut. On ihan hullu ajatus, että tänne alettaisiin syöttää esim. keskusteluissa esiintyneiden henkilöiden lähipiirin(täysin sivullisia) henkilöllisyyksiä. Mullakin on yhteen asiaan ollut tässä keskustelussa tällainen lähde, muuten sitten tuo nimimerkki, josta @reiska tuossa jo ehti kuittaamaankin.

Joka kerta, kun ylläpito vaatii, mä voin heille privaatisti lähteeni kertoa.

En mä niitä oikeasti halua, olen samaa mieltä noista lähteistä. Tämä oli vain vastaus, kun tuossa parilta kirjoittajalta vaaditaan tarkkaa nimeä, jotka kriittisesti suhtautuvat asioihin, mutta jeesus pelastaa porukka saa pelata omilla säännöillänsä.

Mihin helvettiin se 3,2milliä sitten menee, jos ei kerran makseta? Vai onko sitten vaan tuota huppauuno-osastoa niin paljon, jolle maksetaan se joku "170.000€", joka ei näy verotiedoissa jos rahastoit.
Palkoista en tiedä mitään, mutta ihan matemaattisesti, jos meillä on 29 sopimuspelaajaa, niin ihan keskiarvona tuo on 110 k€. Kärkipään ukot jos ansaitsevat vaikka kaksi kertaa tuon ja rahastoivat puolet, niin välttämättä ketään ei näy verotilastoissa. Ja sitten, kuten täälläkin mainittu, niin osa on pelannut vaan puolet vuodesta Ilveksessä tai Suomessa.
Ja edelleen, en palkkoja tiedä, mutta ihan matemaattisena pohdintana.

Palkoista en tiedä mitään, mutta ihan matemaattisesti, jos meillä on 29 sopimuspelaajaa, niin ihan keskiarvona tuo on 110 k€. Kärkipään ukot jos ansaitsevat vaikka kaksi kertaa tuon ja rahastoivat puolet, niin välttämättä ketään ei näy verotilastoissa. Ja sitten, kuten täälläkin mainittu, niin osa on pelannut vaan puolet vuodesta Ilveksessä tai Suomessa.

34 pelaajaa näyttäisi olevan Eliten mukaan, josta 10 junnua.

E: Tai siis no onhan noista 6 aikuispahvilla, mutta ei heidän tienestit nyt ihmeellisiä voi olla.

Muutenkin hemmetin vaikea ulkopuolisen näitä arvioida. Sehän nyt tiedetään, että jokainen seura ilmoittelee pelaajabudjettinsa ihan miten lystää. Sisältääkö tuo 3,2 milliä muuten palkan sivukulut? Muutenkin tollanen 3 milliä uppoaa aika nopeasti niihin 30 pelaajasopimukseen. Eihän se ole kuin noin satku per ukko keskiarvollisesti. Kärkiukot jos tienaa sen 200 000, niin sitten toisessa ääripäässä on junnut jotka pelannee parin tonnin kuukausipalkoilla.

Muutenkin hemmetin vaikea ulkopuolisen näitä arvioida. Sehän nyt tiedetään, että jokainen seura ilmoittelee pelaajabudjettinsa ihan miten lystää. Sisältääkö tuo 3,2 milliä muuten palkan sivukulut? Muutenkin tollanen 3 milliä uppoaa aika nopeasti niihin 30 pelaajasopimukseen. Eihän se ole kuin noin satku per ukko keskiarvollisesti. Kärkiukot jos tienaa sen 200 000, niin sitten toisessa ääripäässä on junnut jotka pelannee parin tonnin kuukausipalkoilla.
Tämähän se on, ei näistä julkisista tiedoista tiedä herttasen hevon paskaa. Itse en ymmärrä sitä, miksi eivät sovi keskenään, että miten ilmoittavat, kaikki samalla tavalla ja rehellisesti, kuka siinä häviäisi? Ja tuota samaa miettinyt, että onko tuossa sivukulut, jotenkin tuntuisi, että jos puhutaan "palkka- tai pelaajabudjetista", niin ei sisältäisi, mutta tiedä näistä sitten.

Olen täällä samaa mieltä useamman kirjoittajan kanssa ja ihmetellyt itsekin pelaajapolitiikka mutta kritiikki Tillua kohtaan on mennyt osin lapselliseksi. Jotenkin tälle toi omanlaisensa symbolin tuo viime paikallisen otteluketju tilanteessa jossa Jokipakka teki maalin. Useampi julisteli jo Tillun potkuja, huuteli omia kasvatteja mutta hiljaisuus oli taas läsnä kun Timi The Touhutippa iski illan toisen. Ehkä juuri siksi näistä syistä osaa Tillun kritiikistä ei pysty ottamaan tosissaan, vaikka aihettakin olisi. Tähän päälle vielä huikeat trustmebro-tason lähteet milloin hallituksen jäseniltä, entisiltä pelaajilta tai jopa BetsiEskolta. Kohta varmaan myös Anttivihtorilta?

Omasta mielestäni Ilveksen pelaajahankinnassa on pidempään paistanut sellainen tietynlainen riskien välttely/munattomuus. Hankitaan koodinimellä ''ihan hyviä'' pelaajia ja luotetaan liikaa siihen, että kyllä sitä kehittymistä sitten tulee. Ei olla koskaan valmiita maksamaan niistä varmoista pelimiehistä enemmän.

Tämä Kontiola case on kyllä aika selkeä ja väitän, että varmasti useampi liigaseura olisi tehnyt täysin saman päätöksen kuin Tillu/muu johto. Hyvä myös huomioida, ettei kaveria aikanaan huolittu edes Tapparaan ennen sekoilujaan meillä, kun koutsina oli vielä Tapola ja tukka-Jukka taustajoukoissa. Jos olisivat jatkaneet vielä yhden kauden niin tuskin olisi kelvannut silloinkaan. Periaatteessa naapuri teki siis ensin ''tillut'' mutta urheilujohdon vaihtuessa oltiinkin valmiita tekemään sopimus. Naapurin dynastian rakentajat eivät olisi kuitenkaan Konnaa koskaan ottaneet.

Julius Mattilan hankkimatta jättäminen oli tietynlainen osoitus nykyilveksen pelaajapolitiikasta. Kaveri ei ole mikään ikäloppu, on tasainen suorittaja mutta ei tosin mikään ykkössentterikään. Perusteluna nyt on käsittääkseni se, ettei voi maksaa enempää kuin Suomelle ja siksi jätettiin hankkimatta? Mikäli pitää paikkansa niin ei voi kuin ihmetellä. Urheilussakin on tietynlainen markkinatalous eli pelaajien palkkoihin vaikuttaa saatavuus ja viime kaudella oli senttereiden hankkiminen todella vaikeaa. Tuskinpa kukaan ilveksen pukukopissa olisi pahoittanut mieltänsä siitä, että joku saa enemmän liksaa kuin Suomi? Kaikki ovat ammattiurheilijoita ja ymmärtävät pelin hengen. Mielestäni Juliukselle olisi pitänyt tehdä soppari ja maksaa enemmän, ottaa riski mutta samalla varmistaa, ettei mestaruus jäisi ainakaan senttereistä kiinni. Olisiko mestaruus sitten tullut? No ei koska Kalpa oli selkeästi parempi mutta runkosarjan voitto olisi varmasti ollut mahdollinen ja finaalipaikka koska Saipan marssiin vaikutti vahvasti surkea Lämsä ja Lukon sulaminen.

JMJ:n ottaminen mukaan kritiikkiin on kyllä malliesimerkki jälkiviisastelusta. Ura oli ollut laskusuunnassa, ikää paljon ja siksi kumpikaan Tampereen seuroista ei kaveria ottanut koska isojen seurojen pitää hankkia varmoja suorittajia, ei arpoja. Ässät otti Järvisen koska oli tuttu kaveri ja heidän on tehtävä kompromisseja. Eikä miestä ole koskaan aikaisemmin edes mitenkään pidetty ilvesläisenä vaan aina naapurin miehenä kun siellä pelasi parhaat vuotensa. Tässäkin tapauksessa naapuri teki periaatteessa jälleen ’’tillut’’ mutta kas kummaa, tätä asiaa ei tällä foorumilla huomioida. Kaipasiko kukaan kaverin perään edes silloin kun teki Ässiin sopparin? Kun pisteitä tuli odotettua enemmän, muuttui ääni taas kellossa.

Siitä olen samaa mieltä, että Jokipakka olisi tämän vuoden joukkueeseen mahtunut. Meillä oli kauteen lähtiessä kahdeksan pakkia mukaan luettuina Soini ja Utunen. Toinen ei ole vielä lopullisesti lyönyt läpi liigassa, toinen taas oli ollut pitkään loukkaantuneena eli periaatteessa meillä oli huikeat kuusi varmaa pakkia. Ei ipan puolustus ollut valmis ja Jokipakka olisi tuonne varmasti mahtunut. Ja vaikka Utunen löytäisikin sen saman EHT-tasonsa vielä tällä kaudella ja Soini löisi lopullisesti läpi niin mitä sitten vaikka myös Jokipakka olisi meillä? Sitten meillä olisi vaan ihan helvetin kova puolustus! Itse amatööriscouttina olisin kelpuuttanut meille myös Ville Lajusen, joka olisi tuonut kokemusta sekä johtajuutta mutta tähänkään ei jaksettu tarttua vaikka oli vielä alkukaudesta vapaana. Osoitus siitä riskien välttelystä, toivotaan vaan, että nykyiset pelurit riittää ja kehittyy.

Moni myös kritisoi erityisesti Myrrän potkuja ja ei tunnu pääsevän niistä yli. Ironia tässä piilee siinä, että oli alusta alkaen huono päätös palkata Jokke päävalmentajaksi, kenties Tillun huonoin päätös hänen aikanaan Ilveksessä (tuskin teki tätä päätöstä ihan yksin). Jokke on varmasti mukava äijä mutta ei tuolla pystysuunnan lätkällä ole voitettu pitkään aikaan mestaruuksia. Noihin aikoihin meidän valmennustiimissä oli muuan Olli Salo joka olisi ollut paljon parempi vaihtoehto päävalmentajaksi, pärjäsi hyvin Kouvolassa pienillä resursseilla. Olisi varmasti pärjännyt myös meillä ja tuo hänen pelitapansa olisi tuonut enemmän jatkuvuutta tulevaisuuteen kun verrataan vaikkapa nykyiseen Hölön pelikirjaan (tosin tää kausi on ollutkin ihan oma lukunsa). Eri keskustelu on se, miten potkut hoidettiin ja mikä oli syynä, tästäkin on niin monta versiota ja jokainen haluaa uskoa aina sen stoorin joka tukee omaa mielipidettä.

Omasta mielestäni Ilves kaipaisi seurana sellaista asennemuutosta tekemiseensä eli vikan stepin ottamista suurseuraksi. Kaipaako asennemuutosta sitten enemmän Tillu, Ripa, hallitus vai kenties kaikki kolme? Ei tässä nyt huonosti ole mennyt mutta se viimeinen kruunu on jäänyt puuttumaan.

Omasta mielestäni Ilves kaipaisi seurana sellaista asennemuutosta tekemiseensä eli vikan stepin ottamista suurseuraksi. Kaipaako asennemuutosta sitten enemmän Tillu, Ripa, hallitus vai kenties kaikki kolme? Ei tässä nyt huonosti ole mennyt mutta se viimeinen kruunu on jäänyt puuttumaan.

Itseä kaihertaa enemmän kokonaiskuva, kuin mikään yksittäinen keissi. Kokonaiskuva on se, että joukkueen runko kootaan mielummin ulkeista, kuin kovista kotimaisista kavereista ja samalla rakenne on muuttunut niin, että Ilvesläisyys puuttuu joukkueesta ja johtajuus kokonaan. Joukkue on myös käytettyyn rahamäärään nähden jäänyt joka vuosi vajaaksi. Kokonaisuutta kuvaa termi pikku nätti hyppy, jolla vältetään riskejä, mutta uskottavasti ei sitten kannustakaan tapella ja menestys jää runkosarjaan.

Kaksi kautta joukkueen rakenne olisi pitänyt olla kunnossa, mutta ensi kautta ajatellen homma näyttää vain huonommalta. Isosta johtajuusvajeesta kärsivästä joukkueesta lähtee todennäköisesti loputkin johtajuuden rippeet.

Onko ongelma, Ristossa vai Tillussa, en tiedä, mutta ongelma on. Johdon resurssit riittivät tähän asti, mutta viimeinen askel on jäänyt puuttumaan, ja tänä vuonna se askel on isompi kuin aikaisempina vuosina. En usko enää, että tämä porukka saa sitä viimeistä askelta otettua.

Takaisin