Tampereen Tappara

Rahaa tuli varmaan välieristä ja finaaleista muilta pottiin rekkalasteittain kun mukana oli Ilveksen lisäksi pelkästään kyläseuroja jotka elää nakkimyynneillä ja siivousfirmansa kautta.
 
Toki mestari saa myös muiden välieräjoukkueiden välierien ja mitalipelien kotipeleistä Liigalle tilitetystä 80 % sen saman 25 %
Tietenkin saa, mutta jos muut välieräjoukkueet pelaavat pienissä halleissa lyhyitä sarjoja, ei sieltä tule paljoakaan takaisinpäin. Nokia Arena ei ole paljoa pienempi kuin vaikka Pelicansin, Lukon ja SaiPan hallit yhteensä.
 
Saako udella mikä seura? ja tarvittaessa laita yksityisviestinä.

Ainakin viime vuonna taisi olla mm. LeKi, jonka junnuilla oli mahdollista ostaa jonkinlainen seisomakausari 50 € (?) hintaan vieraspäätyyn. Onhan näitä tarjolla eri joukkueilla ja vaikkapa Lukolla se kuuluu maksuttomana kaikille ikäluokkien junioreille.
 
Meidän junnuille (yhteistyöseura) Ilves tarjoaa ihan yhtälailla 50€ kausaria niin kuin edellisenä vuotenakin tosin myös toimihenkilöt saa sen naapuria halvemmalla. Näin Ilves saa luvut näyttään hyvälle..Ehkä.
Älä ny mee pilaan hyvää öyhötystä faktoilla

Hyvä toimintamalli molemmilla. Kannustaa pitämään putkessa kun saa tollasia bonuksia
 
Älä ny mee pilaan hyvää öyhötystä faktoilla

Hyvä toimintamalli molemmilla. Kannustaa pitämään putkessa kun saa tollasia bonuksia
Kuka täällä on öyhöttänyt? Päinvastoin, useampi kommentti siitä miten Ilves tekee tätä samaa. Tässähän ei ole mitään vikaa kun tuetaan nimenomaan toiminnassa mukana olevia junnuja ja toimihenkilöitä. Jos haluat itse tuolla hintaa kausarin niin kukaan ei estä lähtemästä toimintaan mukaan.
 
Kuka täällä on öyhöttänyt? Päinvastoin, useampi kommentti siitä miten Ilves tekee tätä samaa. Tässähän ei ole mitään vikaa kun tuetaan nimenomaan toiminnassa mukana olevia junnuja ja toimihenkilöitä. Jos haluat itse tuolla hintaa kausarin niin kukaan ei estä lähtemästä toimintaan mukaan.
Kyllähän nämä kamppikset aika usein käännetään "katsojamäärän saamiseksi näyttämään paremmilta". Ensimmäisissä viesteissä oli kanssa hieman sitä, joka kerta koululaislippukampanjoissa alkaa sama, viime kauden "yli 70 vuotiaat ilmaiseksi sisään" oli kanssa naureskelun kohteena ja niin edelleen. Tuossa viimeksi mainitussa oli saatu yhteistyökuvioiden (joku kuutiolla mainostanut avustajafirma oli sponssanut heille avustajat) kautta parisenkymmentä vanhusta palvelutalosta katsomaan peliä. Se oli varmaan heille mukavaa vaihtelua arkeen ja eipä tuosta katsojakeskiarvot mihinkään heilahtaneet, jos tällaista kertatarjousta hyödynsi jotain alle sata kävijää.

Sama juttu on näissä Ilveksen Hope-kampanjoissa, tuskinpa niitäkään katsojamäärien manipulointia varten tehdään. Pidän ainakin itse tärkeämpänä saada hiljaisiin peleihin vähän lisätäytettä, tarjota junnuille mahdollisuus päästä katsomaan kiekkoa halvemmalla ja tehdä lipuilla myös hyväntekeväisyyttä. Lasten kaveripiireissä koululaisliput (kummankin joukkueen) ovat olleet suosittuja ja hyvä "tekosyy" lähteä perheen kanssa viettämään mukavaa aikaa yhdessä peleihin, joihin ei tulisi muuten lähdettyä. Katsojamäärät ei ole minulle muutenkaan mikään parhauden mittari, mutta moni tuntuu lukevan näitä numeroita turhan tosissaan.
 
Kyllähän nämä kamppikset aika usein käännetään "katsojamäärän saamiseksi näyttämään paremmilta". Ensimmäisissä viesteissä oli kanssa hieman sitä, joka kerta koululaislippukampanjoissa alkaa sama, viime kauden "yli 70 vuotiaat ilmaiseksi sisään" oli kanssa naureskelun kohteena ja niin edelleen. Tuossa viimeksi mainitussa oli saatu yhteistyökuvioiden (joku kuutiolla mainostanut avustajafirma oli sponssanut heille avustajat) kautta parisenkymmentä vanhusta palvelutalosta katsomaan peliä. Se oli varmaan heille mukavaa vaihtelua arkeen ja eipä tuosta katsojakeskiarvot mihinkään heilahtaneet, jos tällaista kertatarjousta hyödynsi jotain alle sata kävijää.

Sama juttu on näissä Ilveksen Hope-kampanjoissa, tuskinpa niitäkään katsojamäärien manipulointia varten tehdään. Pidän ainakin itse tärkeämpänä saada hiljaisiin peleihin vähän lisätäytettä, tarjota junnuille mahdollisuus päästä katsomaan kiekkoa halvemmalla ja tehdä lipuilla myös hyväntekeväisyyttä. Lasten kaveripiireissä koululaisliput (kummankin joukkueen) ovat olleet suosittuja ja hyvä "tekosyy" lähteä perheen kanssa viettämään mukavaa aikaa yhdessä peleihin, joihin ei tulisi muuten lähdettyä. Katsojamäärät ei ole minulle muutenkaan mikään parhauden mittari, mutta moni tuntuu lukevan näitä numeroita turhan tosissaan.
Sille on naurettu kun teidän seura on näitä ilmaislippuja jakanut jo useampana vuonna melkein joka viikko. Ilves tehnyt toki viime kausina samaa mutta ei ihan tuossa määrin vielä. Nyt kyllä futispuolella valitettavan paljon on näitä jaettu. Saisivat lopettaa. Ei sillä luoda mitään uutta kannattajapohjaa pitkässä juoksussa jos jaetaan lippuja ilmaiseksi ja opetetaan ihmiset niitä odottamaan.
 
jaetaan lippuja ilmaiseksi ja opetetaan ihmiset niitä odottamaan.
Tulipa tyhmä olo. En ole tätä kulmaa ennen osannu miettiä.

Seurathan kuvittelee, että kun tarjotaan aluksi ilmainen kokemus ja toivovat sen olevan tarpeeksi positiivinen, että siitä saadaan maksava asiakas. Mutta tuo kulma on kyllä vahva vasta-argumentti.

Toki seurathan saa noista lipuista usein täyden hinnan kun yhteistyökumppani ne ostaa ensin ja sitten heidän nimissä jaetaan ilmaseks. Toki näin ei kai ole aina toimittu
 
Tulipa tyhmä olo. En ole tätä kulmaa ennen osannu miettiä.

Seurathan kuvittelee, että kun tarjotaan aluksi ilmainen kokemus ja toivovat sen olevan tarpeeksi positiivinen, että siitä saadaan maksava asiakas. Mutta tuo kulma on kyllä vahva vasta-argumentti.

Toki seurathan saa noista lipuista usein täyden hinnan kun yhteistyökumppani ne ostaa ensin ja sitten heidän nimissä jaetaan ilmaseks. Toki näin ei kai ole aina toimittu
Tämähän olisi ihan ok jos se tehtäisiin kaudessa vaikka kerran-pari jotta saadaan nimenomaan ihmisille tarjottua se pelikokemus ja jolla saataisiin heidät sitten OSTAMAAN seuraaviin peleihin itse sen lipun.

Mutta jos näitä ilmaiskampanjoita on nyt tyyliin joka viikko tai kk niin kyllä ne ihmiset oppii siihen että odotetaan sitten niitä lippuja. Ja tällä taas ei mitään todellista kannattaja-pohjaa luoda joka siellä hallissa omaan piikkiin joko kausareilla tai yksittäisillä lipuilla tulisi vuosia käymään.
 
Lasse Aho on ainakin todella arvostettu liike-elämässä. Esimerkiksi Kalpalla on erittäin hyvää tulosta tullut Mika Sutisen aikana, joka myös hyvin arvostettu johtaja.

Toimitusjohtajan valintaan kyseistä henkilöä tuntematta hieman skeptisempi. Matkatoimistoperheyrittäjä ja Tapparan tukija/omistajatausta ei kuulosta erityisen hyvältä kombinaatiolta. Tyyppihän sen ratkaisee ja tosiaan en Ari Penttilää tunne, joten voi olla nappivalintakin - kommenttini kohdistuu hänen taustaansa.
Näköjään ei se Penttilän valinta olekaan vielä mikään sinetöity juttu.

”Hallituksen uusi puheenjohtaja Lasse Aho puolestaan iloitsee voidessaan jatkaa Aron kanssa yhteistyötä talousasioissa ja uusien liiketoimintojen kehittämisessä. Uuden toimitusjohtajan huolellinen hakuprosessi on Ahon mukaan ollut käynnissä kesän ajan ja etenee suunnitellusti.

– Olemme hallituksen kanssa haastatelleet lukuisia erittäin hyviä ehdokkaita, Aho toteaa.

Tapparan tavoite on, että uusi toimitusjohtaja aloittaa loppuvuoden aikana. Siihen asti Mika Aro toimii edelleen toimitusjohtajana täysin valtuuksin.”
 
Sille on naurettu kun teidän seura on näitä ilmaislippuja jakanut jo useampana vuonna melkein joka viikko. Ilves tehnyt toki viime kausina samaa mutta ei ihan tuossa määrin vielä. Nyt kyllä futispuolella valitettavan paljon on näitä jaettu. Saisivat lopettaa. Ei sillä luoda mitään uutta kannattajapohjaa pitkässä juoksussa jos jaetaan lippuja ilmaiseksi ja opetetaan ihmiset niitä odottamaan.
Sanoisin että ei tämä nyt kyllä kauhean suuri häviö ole. Itsekin olen päässyt junnuna pelkästään ilveksen ilmaislipuilla peleihin sekä futiksen että kiekon puolella, ei sitä muuten meidän perheessä tähän rahaa käytetty.

Kuitenkin tällä ovat saaneet pidettyä pidemmällä aikavälillä vahvistettua Ilvesläisyyden identiteettiä perheisiin joissa ei välttämättä muuten ole ollut mahdollisuutta syystä tai toisesta tulla seuraamaan aktiivisesti. Oli se oman perheen kulttuuri tai esimerkiksi rahatilanne.

En usko että ilman tätä olisin koskaan kausaria ostanut, mutta nyt Ilves on saanut moninkertaisesti rahansa takaisin siitä mitä olivat minun peleissäkäyntiin aikanaan käyttäneet. Sanoisin että joukkueen on tärkeämpää luoda hyvä asiakaskokemus ja antaa pieniä väläyksiä siitä mitä tarjoavat. Mikäs sen parempi mainos kuin päästä kokemaan jotain, tykästyä ja palata maksavana asiakkaana.


Edit:
Tilanne olisi jossain määrin erilainen jos Ilves myisi joka peliin katsomot täyteen. Näen siltikin näissä tapauksissa tärkeänä yhteisön pitkäaikaisen kehityksen ja kasvun kannalta tämän markkinoinnin, mutta taloudellinen tappio olisi suurempi vs. kun on myös vapaita paikkoja luonnollisen myynnin kautta.

Kuitenkin ilmaislipuistakin usein tulee oheismyyntiä joko ravintoloiden tai merchin kautta. Itsellänikin on Raipen viimeisissä peleissä ostettu keltainen lippu tallessa vaikka tästäkään pelistä en mitään ala-asteikäisenä maksanut.
 
Tämähän olisi ihan ok jos se tehtäisiin kaudessa vaikka kerran-pari jotta saadaan nimenomaan ihmisille tarjottua se pelikokemus ja jolla saataisiin heidät sitten OSTAMAAN seuraaviin peleihin itse sen lipun.

Mutta jos näitä ilmaiskampanjoita on nyt tyyliin joka viikko tai kk niin kyllä ne ihmiset oppii siihen että odotetaan sitten niitä lippuja. Ja tällä taas ei mitään todellista kannattaja-pohjaa luoda joka siellä hallissa omaan piikkiin joko kausareilla tai yksittäisillä lipuilla tulisi vuosia käymään.
Jep. Mä en osaa sanoa sitten et kuinka usein noita kamppanijoita on koska sen ekan Modulight keikan jälkeen ei noita somessa ainakaa omaan silmään mainosteta. Jostain vaa lukee tai kuulee ku nuoret sukulaiset sai lipun peliin, niin en tiedä kuinka yleisiä nämä on.
 
Jep. Mä en osaa sanoa sitten et kuinka usein noita kamppanijoita on koska sen ekan Modulight keikan jälkeen ei noita somessa ainakaa omaan silmään mainosteta. Jostain vaa lukee tai kuulee ku nuoret sukulaiset sai lipun peliin, niin en tiedä kuinka yleisiä nämä on.
Sitten vielä kun ottaa huomioon että pelkästään Tampereella on vajaat 20 000 peruskoululaista ja ympäryskunnissa toiset samanmoiset. Kyllä noita kamppiksia saa olla aika monta että jokaiselle lippuja saadaan.

Jos oletetaan että kaikki Pirkanmaan 38 000 peruskoululaiset pääsisivät kerran vuoteen katsomaan runkosarjapelin se tekisi 633 lippua per peli. Täysin mutulla mutta jos oletetaan että jokainen realistisesti pääsee peruskoulussa kolmesti peliin ilmaiseksi se tekee keskimäärin 211 katsojaa/runkosarjapeli.

Ilveksen katsojakeskiarvo pyörii siellä 8 500 tienoilla tässä puhutaan reippaasta 2% katsojista jotka ovat saaneet ilmaisen lipun. Olettaen että jokainen pirkanmaan peruskoulainen edes sitä lunastaa, todellisuudessa mennään varmaan reilusti tämän alle. Omasta mielestä ihan perusteltavissa oleva määrä hyväntekeväisyyttä joka toimii suoraan seuran ja lajin pitkäjänteisenä markkinointina.


Edit: ennen kuin joku kysyy lähteitä, oppilaiden määrä on chatgpt:n hallusinoima vuodelta 20-21, katsojakeskiarvo ulkomuistista. Mutta ballparkia tässä itse hainkin.
 
Sanoisin että ei tämä nyt kyllä kauhean suuri häviö ole. Itsekin olen päässyt junnuna pelkästään ilveksen ilmaislipuilla peleihin sekä futiksen että kiekon puolella, ei sitä muuten meidän perheessä tähän rahaa käytetty.

Kuitenkin tällä ovat saaneet pidettyä pidemmällä aikavälillä vahvistettua Ilvesläisyyden identiteettiä perheisiin joissa ei välttämättä muuten ole ollut mahdollisuutta syystä tai toisesta tulla seuraamaan aktiivisesti. Oli se oman perheen kulttuuri tai esimerkiksi rahatilanne.

En usko että ilman tätä olisin koskaan kausaria ostanut, mutta nyt Ilves on saanut moninkertaisesti rahansa takaisin siitä mitä olivat minun peleissäkäyntiin aikanaan käyttäneet. Sanoisin että joukkueen on tärkeämpää luoda hyvä asiakaskokemus ja antaa pieniä väläyksiä siitä mitä tarjoavat. Mikäs sen parempi mainos kuin päästä kokemaan jotain, tykästyä ja palata maksavana asiakkaana.


Edit:
Tilanne olisi jossain määrin erilainen jos Ilves myisi joka peliin katsomot täyteen. Näen siltikin näissä tapauksissa tärkeänä yhteisön pitkäaikaisen kehityksen ja kasvun kannalta tämän markkinoinnin, mutta taloudellinen tappio olisi suurempi vs. kun on myös vapaita paikkoja luonnollisen myynnin kautta.

Kuitenkin ilmaislipuistakin usein tulee oheismyyntiä joko ravintoloiden tai merchin kautta. Itsellänikin on Raipen viimeisissä peleissä ostettu keltainen lippu tallessa vaikka tästäkään pelistä en mitään ala-asteikäisenä maksanut.
Ei se ole häviö vielä ja kuten sanoin, ymmärrän jos näitä jaetaan joskus ja jouluna mutta jos joka kk on lippuja tiedossa niin pitkällä aikavälillä ollaan kyllä huonolla tiellä.
 
Sille on naurettu kun teidän seura on näitä ilmaislippuja jakanut jo useampana vuonna melkein joka viikko. Ilves tehnyt toki viime kausina samaa mutta ei ihan tuossa määrin vielä. Nyt kyllä futispuolella valitettavan paljon on näitä jaettu. Saisivat lopettaa. Ei sillä luoda mitään uutta kannattajapohjaa pitkässä juoksussa jos jaetaan lippuja ilmaiseksi ja opetetaan ihmiset niitä odottamaan.
Nykyään lapsille ja nuorille on niin hirveä tapahtumaähky joka puolelta, ettei monikaan satunnaisesti valittu lapsiperhe lähde hallille ilman mitään erityistä syytä. Kiekko- tai muut urheiluharrastajat ovat toki oma lukunsa. Vaikka ilmaislippu onkin siinä mielessä hassu, että nelihenkinen perhe maksaa silti kaikkineen 150€ reissusta (ruoat, juomat, ostokset jne.) kahden ilmaislipunkin jälkeen 130€, on niissä silti joku ämpäritaika. En usko yhdenkään oikeasti kiekkopeliin haluavan jättävän tulemisen väliin ilmaislippujen odottelun takia. Kyllä niillä nykyään houkutellaan se muutenkin passiivinen väestö peliin.

Ilmaislippukampanjat näkyy muutenkin olevan kohdistettu aina eri ryhmille. "Joka viikko" ei saa sama porukka uusia ilmaislippuja. Esimerkiksi koululaiskampanjat ovat vuorotellen eri alueille, Tampereen eri osat, ympäryskunnat ja niin edelleen. Viime vuonna omat lapset saivat eri kouluissa koko kauden aikana yhden Tapparan ja yhden Ilveksen lipun jokainen.

Ilmaisliput ovat osa markkinointia ja uskoisin toimistojen väen tietävän niiden järkevän käytön. Onhan niiden aiempaan puolin ja toisin tapahtuneeseen massajakeluun tullut jo parannusta.
 
Takaisin
Ylös