Kapen maaliodottama on 1.76 alkukaudelta. Maalinsa teki Pelicansia vastaan suoraa maalin edestä. Sporttia vastaan sai takapatjasta käytännössä tyhjän maalin suoraa maalin edestä myös, mutta jotenkin onnistui vetämään veskaria päin. Tästä tulee varmaan ainakin puolet tuosta odottamasta. Joku kolmaskin paikka oli minkä muistan, mutta aika vähän pelaajalta jonka käsityksenä mukaan juuri pitäisi olla siellä maalin edessä rouhimassa.
Bau ei tosiaan maalintekosektorilla ole varmaan edes käynytkään, mutta otteista tykkään enemmän muussaosin kenttää. Ja neloselta aika vähän maaleja odotan ylipäätään. Kapen nään tämän kauden Gregoirena, samallalailla pelin ulkopuolella hiihtelee. Toivottavasti olen väärässä.
Itse taas näkisin eniten kehitystä vaativiksi 5 vs 5-pelissä Könösen, Nättisen, Väisäsen ja Baun. Uskon vahvasti, että jokainen tälläkin listalla parantaa kauden vanhetessa.
Mielenkiinnosta piti katsella noita tilastoja. Kappe tehnyt 0,35 HPK:ta vastaan, tuo maali Pelicansia vastaan oli luokkaa 0,1-0,17 (koko matsissa yhteensä 0,1744), KooKoota vastaan 0,11, Sportia vastaan 0,43, Jukureita vastaan 0,19, Kärppiä vastaan 0,2 ja HIFK:ta vastaan 0,26. Vertailun vuoksi korkein Liigan yksittäinen laukaisu, josta pystyn yksiselitteisesti datan perusteella sanomaan maaliodottaman, on 0,68 Iiro Pakarisen toimesta Kärppiä vastaan.
Kappe on tehnyt enemmän maaliodottamaa per laukaus kuin Veli-Matti Savinainen. Myös Savinaisen ollessa jäällä, muut kentällä olevat pelaajat ovat olleet laadultansa parempia luomaan paikkoja. Björkqvistillä koko ketjun tekemä maaliodottama 4,5554, kun taas Savinaisella 10,46 (viittaus ylempään
@Toutain -kommenttiin, Baulla 2,299). Savinaisen kontribuutio kenttänsä (tai jäällä olleiden pelaajien) generoimaan maaliodottamaan on siis ~25 %, kun Björkqvistillä se on melkein 40 %. Baulla... 1,6 %.
Onhan tässä tietysti roolituksellakin iso osansa. Ja minä uskon vahvasti edelleen, että jokainen pelaaja tällä kaudella parantaa peliänsä. Parannuksen määrästä en osaa sanoa